Veelgestelde vragen

Op zoek naar jouw reisadviseur

Hoe weet ik welke reisadviseur bij mij past?

Met 40 reisadviseurs zit er altijd een local hero in jouw buurt! Voer je postcode of plaatsnaam in en kies bij wie je vrijblijvend jouw vakantiewensen neerlegt. En omdat alle reisadviseurs persoonlijk door ReisCreaties zijn gescreend, kunnen wij met trots zeggen dat je met een gerust hart jouw vakantie in de handen van deze toppers kunt leggen.

Zijn alle reisadviseurs aangesloten bij ANVR en SGR?

Ja! Omdat alle persoonlijk reisadviseurs werken onder de vlag van ReisCreaties, maken ze ook gebruik van de ANVR (lidnummer: 05519) en SGR licentie (lidnummer: 3745) van ReisCreaties. Zo kun je altijd met gerust hart je vakantie boeken! Het is wel van belang dat jij je (aan-)betaling rechtstreeks aan ReisCreaties voldoet om ten alle tijde de SGR dekking te behouden.

Reisdocumenten

Hoe weet ik of een paspoort/ID-kaart nodig heb?

Landen stellen verschillende eisen aan de documenten die je als toerist op zak dient te hebben. Over het algemeen geldt dat een identiteitskaart volstaat binnen Europa, en dat je buiten Europa een paspoort dient te hebben. Een verblijfsvergunning is geen reisdocument!  Let op: je bent zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste reisdocumenten.

Hoe weet ik of ik een visum nodig heb?

Vraag een visum tijdig aan! Voor de meest actuele informatie m.b.t. visa en reisdocumenten raden wij je aan de website https://cibtvisas.nl/ te raadplegen. Let op: je bent zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste reisdocumenten.

Hoelang moet mijn paspoort nog geldig zijn?

De geldigheidsduur van jouw reisdocument wordt bepaald door het vakantieland. Binnen Europa is het makkelijk: jouw reisdocument hoeft alleen geldig te zijn tijdens jouw vakantie, dus eigenlijk tot het moment dat je weer thuis bent. Voor actuele regels rondom geldigheidsduur, visa etc. verwijzen we je naar de ambassade van uw vakantieland. Let op: je bent zelf verantwoordelijk voor het hebben van de juiste reisdocumenten.

Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

In de meeste gevallen ontvang je tijdig jouw reisbescheiden, ongeveer 10 tot 14 dagen voor vertrek. Soms kan dit iets langer duren vanwege verschillende factoren. Heb je heel kort voor vertrek geboekt? Dan ontvang je ze uiteraard direct zodra wij uw reisdocumenten ontvangen hebben. Neem bij twijfel gerust contact op met jouw reisadviseur

Waarom krijg ik geen vliegtickets bij mijn reisbescheiden?

Tegenwoordig worden (bijna) alle reisbescheiden en documenten digitaal verzonden. Bij het boeken van een vakantie ontvang je tegenwoordig alleen nog een E-ticket of vind je op de reisdocumenten een boekingscode van de luchtvaartmaatschappij. Met dit E-ticket en/of boekingscode is het in de meeste gevallen vooraf mogelijk om online in te checken en jouw boarding pass, ofwel instapkaarten te downloaden of per mail te ontvangen. Deze documenten zijn jouw vliegtickets. Jouw persoonlijk reisadviseur helpt graag om de online incheck voor u te verzorgen of je te ondersteunen bij dit proces.

Welke persoonlijke informatie is er nodig om een vakantie te boeken?

Bij het boeken vragen we om van alle reizigers de gegevens over te nemen uit het paspoort of van de ID-kaart. Je reist met dit document, dus deze gegevens zijn leidend. De eerste volledige voornaam en complete achternaam zijn voldoende. Bij getrouwde dames vragen we om de meisjesnaam zoals deze als eerste in jouw document vermeld staat. Een thuisblijversnummer en e-mailadres van de hoofdboeker is daarnaast ook noodzakelijk.

Onze tip: dubbelcheck de gegevens nog een keer. Een foutje maken is menselijk, maar realiseer je je dat luchtvaartmaatschappijen hoge wijzigingskosten doorberekenen. Hierbij maakt het vaak niet uit of de fout pas na 3 weken of 1 minuut na boeking al ontdekt, want wijzigingskosten zijn vaak meteen van toepassing

Betaling

Aan wie dien ik de vakantie te betalen?

De vakantie dient rechtstreeks betaald te worden aan het hoofdkantoor van ReisCreaties. Zo ben je namelijk altijd gegarandeerd van een volledige SGR dekking. Vermeld bij de betaling altijd  je naam en dossiernummer (beginnend met 5519/……) .

Betaling t.n.v. Reiscreaties:
IBAN: NL51INGB0005301801
BIC: INGBNL2A

Bagage

Welke bagage is wel/niet inbegrepen?

Dit hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. We informeren je hierover op jouw boekingsbevestiging, maar over het algemeen mag je ervan uitgaan dat je 1 stuk handbagage mee mag nemen die niet groter mag zijn dan een weekendtas/trolley. Ruimbagage is tegenwoordig niet meer standaard inbegrepen. In de meeste gevallen kunt u ruimbagage bijboeken tijdens de boeking. Mocht je tijdens het boeken nog niet weten of je een koffer meeneemt, dan kunnen onze persoonlijk reisadviseurs ook achteraf nog een koffer bijboeken. Vakantie geboekt en twijfel je? Controleer de bagagevoorwaarden op de website van de luchtvaartmaatschappij of neem contact op met jouw persoonlijk reisadviseur.

Handbagage: Waar moet ik rekening mee houden?

De regels voor handbagage zijn bij de meeste luchtvaartmaatschappijen redelijk streng. 1 stuk betekent ook echt 1 stuk en niet nog een apart klein tasje of een laptoptas erbij. Daarnaast mag je alleen kleine flacons aan vloeibare stoffen/gels/crèmes meenemen van maximaal 100 ml per stuk en maximaal 1 hersluitbare zak per persoon. Voorkom stress op de luchthaven en zorg ervoor dat je voldoet aan de regels die de luchtvaartmaatschappij stelt. Als jouw bagage nét te groot of te zwaar is, ben je afhankelijk van de goede of slechte bui van de grondstewardess.

Ruimbagage: Waar moet ik rekening mee houden?

Zorg ervoor dat jouw koffer niet zwaarder is dan toegestaan door de bagagevoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt te checken. Is jouw koffer toch zwaarder dan toegestaan, houd er dan rekening mee dat je op de luchthaven moet bijbetalen. Vergeet niet om jouw koffer te labelen en goed af te sluiten!

Wat moet ik doen als mijn koffer vermist is?

Mocht jouw koffer vermist zijn, dan is het heel erg belangrijk om op de luchthaven van aankomst een Property Irregularity Report te laten opstellen, ook wel PIR genoemd. De luchtvaartmaatschappij maakt deze voor je aan en zal met je in contact blijven over het verdere vervolg. Eventuele kosten die je maakt, zoals voor bijvoorbeeld toiletspullen of kleding, kan je claimen bij jouw reisverzekering. Let erop: indien je geen PIR rapport hebt, kun je geen claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij

Klachten

Een klacht voor vertrek

Als er tijdens het boeken of in de aanloop naar jouw vakantie iets niet naar wens verloopt, dan vragen we je dit altijd te melden bij jouw persoonlijk reisadviseur. We staan open voor feedback en willen graag dat je tevreden bent met de dienstverlening van onze reisadviseurs. Meld je jouw klacht niet, dan krijgen wij geen kans om je te helpen en daarmee vervalt dus ook jouw recht op een oplossing achteraf.

Een klacht tijdens de vakantie

Tijdens jouw vakantie is het heel belangrijk om metéén aan de bel te trekken als iets niet naar wens verloopt. Dit doe je rechtstreeks bij de reisorganisatie, zij zijn 24 uur per dag bereikbaar voor urgente gevallen. We willen je op het hart drukken dat als je uw klacht en/of probleem niet meteen of te laat meldt bij onze reisadviseurs of de reisorganisatie, wij achteraf geen oplossing meer kunnen bieden.

Reisadviseur worden

Kan ook ík ZRA worden?

ReisCreaties vraagt de volle aandacht om je onderneming tot een succes te maken. Zonder de benodigde kennis en ervaring zul je heel erg veel tijd moeten investeren in het opbouwen van de kennis van de systemen, het op de juiste manier toepassen van de voorwaarden, het leren selecteren van de juiste partners, het leren voeren van je administratie, enzovoorts.

Zelfstandig Reisadviseur is een serieus vak en het boeken en/of samenstellen van reizen als professional is niet te vergelijken met het boeken van reizen als particulier. Er zijn vele wettelijke en branche gerelateerde regels en eisen waar je aan moet voldoen en rekening mee moet houden!

De basisformule om een succesvolle ZRA te worden bestaat dus uit ruimschootse ervaring in de reiswereld én een flinke dosis ondernemerschap. In theorie kan iedereen ZRA worden, alleen de praktijk leert dat overstappers of reisbureaumedewerkers het best gedijen bij ReisCreaties. Dus ben jij die rasondernemer die moeiteloos de weg vindt in de wondere reiswereld, en wil jij daarbij profiteren van de beste voorwaarden? Pak dan je kans en sluit je aan bij ReisCreaties!

Ik ben al ZRA, (hoe) kan ik overstappen?

Natuurlijk kun jij overstappen naar ReisCreaties! Je bent van harte welkom. Check wel even de overstapvoorwaarden bij je huidige ZSO als je overweegt over te stappen.

Als jij al ZRA bent, heb je reeds een flinke dosis (reis)ervaring opgedaan en ben je bekend met de voordelen van zelfstandig ondernemen, dus wij laten je geheel vrij in het ondernemerschap. Wel bieden we je ondersteuning in de vorm van trainingen, bijeenkomsten, webinars, enzovoorts. En wil je even sparren? Dat kan natuurlijk, met Renata!

Wat kan ReisCreaties voor mij als ZRA betekenen?

ReisCreaties biedt voor de ervaren reisadviseurs en de echte ondernemers de mogelijkheid om vanuit huis een bloeiend reisbedrijf op te zetten. Hierbij kun je terugvallen op de kennis, contacten en administratieve ondersteuning van ReisCreaties. ReisCreaties zorgt dat de basis goed is zodat jij als ZRA kunt doen waar je goed in bent, reizen verkopen! En als echt Brabants bedrijf zorgen we er ook voor dat er ruimte is om elkaar te ontmoeten en kennis uit te wisselen in een ongedwongen sfeer.

 

Moet ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Ja zeker, je bent namelijk een zelfstandig ondernemer wanneer je bij ons aan de slag gaat. Inschrijven in het handelsregister hoort er dus bij!