...

Het coronavirus en de impact op jouw reis

Het coronavirus raakt ons momenteel allemaal heel hard, zeker jou als reiziger. De reisadviseurs van ReisCreaties werken met man en macht om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen. Wij begrijpen alle zorgen en vragen die je hebt over jouw reis. Met behulp van dit Vraag & Antwoord artikel, hopen wij je te kunnen voorzien van antwoord op al jouw vragen. Raadpleeg ook de websites van het RIVMANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier kun je nuttige informatie vinden wat betreft het coronavirus en de reisbestemmingen. Wij zullen dit artikel regelmatig updaten.

 

Hoe gaat Reiscreaties momenteel te werk?

Omdat wij alle binnenkomende vragen niet allemaal tegelijkertijd kunnen beantwoorden,, moeten wij momenteel prioriteiten stellen. Dat betekent dat wij eerst alle reizigers die nog op bestemming zijn, zo snel mogelijk naar Nederland proberen te krijgen. Onze reisadviseurs nemen hiervoor contact op met de desbetreffende reizigers. Vervolgens worden reizigers die binnen 24 uur zouden vertrekken geholpen, en zo verder. Wij vragen je om je telefoon en email goed in de gaten te houden, en doen graag een beroep op jouw geduld.

 

Algemeen

Wat is het actuele reisadvies?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt aan om tot 6 april niet op vakantie te gaan. De meest actuele informatie vind je op de website van het Ministerie.

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?

Elk reisadvies heeft een kleur, die aangeeft hoe veilig een land of gebied is. Bij code geel zijn er minimale veiligheidsrisico’s. Je hoeft hiervoor geen maatregelen te treffen. Wel merk je dat eventueel attracties dicht kunnen gaan. Vanaf code oranje kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Het ministerie adviseert dan alleen naar het gebied te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Vakantiereizen zijn niet noodzakelijk. Bij code rood wordt het afgeraden om naar het gebied af te reizen.

Ik vertrek na 1 april. Gaat deze reis nog door?

Hieronder vind je een overzicht van reisorganisaties waarin wordt aangegeven tot wanneer zij hun reizen hebben geannuleerd. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Mocht er onverhoopt iets veranderen wat inlvoed heeft op jouw reis, stellen we je uiteraard zo snel mogelijk op de hoogte

  • Alltours: annuleert alle reizen tot en met 30 april 2020.
  • Avila Reizen: annuleert alle reizen met een vertrekdatum tot en met 16 april 2020.
  • Bolderman Excursiereizen: alle reizen worden tot 15 april 2020 geannuleerd.
  • Buroscanbritt: annuleert hun reizen tot en met 30 april 2020
  • Center Parcs: sluit tijdelijk alle Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse vakantieparken.
  • CLIA: cruisemaatschappijen aangesloten bij CLIA schorten tot ten minste 24 april 2020 de operaties op.
  • Corendon: annuleert al haar reizen en cruises met vertrek tot en met 31 mei 2020.
  • De Jong Intra Vakanties: schort alle vakanties met vertrek tot en met 30 april 2020.
  • Disneyland Paris: sluit haar park tot en met het einde van de maand maart.
  • Euram: annuleert al haar reizen met vertrek tot en met 30 april 2020
  • Eurocamp: annuleert al haar reizen met vertrek tot en met 23 april 2020.
  • Feenstra Rijn Lijn: annuleert alle riviercruises met vertrek tot en met 30 april 2020.
  • FTI Reizen: heeft bevestigd dat het alle reizen tot en met 30 aprilt aanstaande annuleert.
  • FOX Verre Reizen: alle reizen worden tot 31 mei 2020 niet uitgevoerd.
  • Isropa Reizen: heeft besloten om alle geboekte reizen met vertrek tot en met 15 april aanstaande waarvoor een negatief reisadvies  geldt om te boeken of kosteloos te annuleren.
  • HolidayTaxis: staat kosteloos annuleren toe in alle landen waar momenteel een reisverbod van kracht is en in landen die bij aankomst isolatie verplichten.
  • KRAS: stopt met alle pakketreizen met vertrek tot en met 30 april.
  • LMX: schort haar reizen op tot en met 27 maart aanstaande.
  • Oad: voert geen reizen uit tot en met 16 april. Voor Rusland en riviercruises geldt dat zij t/m 30 april geen reizigers laten afreizen.
  • Riksja Travel: schort alle reizen op tot en met 31 maart.
  • Sawadee Reizen: alle vertrekken tot en met 5 april gaan niet door.
  • Solfly: annuleert alle reizen met vertrek tot en met 30 april 2020
  • Solmar: schort alle reizen met vertrek tot en met 12 april op.
  • Sunair: schort alle vakanties met vertrek tot en met 30 april op.
  • Tenzing Travel: annuleert alle reizen met een vertrekdatum tot en met 19 april 2020.
  • Travel Trend: schort vertrekken tot en met 31 maart op.
  • TUI: stopt met alle vakantiereizen met vertrek tot en met 30 april.
  • Van  Nood Reizen: annuleert alle reizen tot 15 april 2020.
  • Yaxa Reizen: heeft moeten besluiten alle reizen tot en met 19 april 2020 te annuleren.

 

Omboeken/annuleren

Ik moet binnenkort mijn restantbetaling voldoen. Kan ik dit in verband met het coronavirus uitstellen of afwachten?

Wij begrijpen jouw bezorgdheid wat betreft jouw geplande reis. Heb je geen bericht van ons ontvangen? Dan kan jouw vlucht vooralsnog volgens planning vertrekken, en staat jouw accommodatie goed geboekt. Dat betekent dat er helaas geen uitzondering gemaakt kan worden op de betalingsregeling. De restantbetaling dient daarom uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt te worden op onze rekening.

Hoe zit het met mijn annuleringsverzekering als ik mijn geboekte reis wil annuleren of omboeken?

Dat hangt af van het type verzekering. Als je via onze reisadviseurs een annuleringsverzekering hebt afgesloten, is Allianz jouw verzekeringsmaatschappij. In de meeste gevallen wordt het annuleren of omboeken niet volledig gedekt. Bekijk hier welke situatie voor jou geldt.

Mijn vlucht wordt toch onverhoopt geannuleerd. Ben ik mijn geld nu kwijt?

Als je vlucht onverhoopt wordt geannuleerd, zal er vanuit de reisorganisator gezorgd worden voor een passend alternatief. Op dit moment zien we bijvoorbeeld dat er vouchers vertrekt worden of omboekingsregelingen getroffen worden. Omdat wij daarnaast ook aangesloten zijn bij het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), blijf je van je reissom verzekerd.

Waarom een coronavoucher?

Reisbrancheorganisaties ANVR en SGR zijn met het initiatief gekomen om reisorganisaties de mogelijkheid te bieden een coronavoucher te verstrekken aan reizigers wiens vakantie geannuleerd is door het coronavirus. Het uitgeven van een coronavoucher is voor zowel de reisorganisatie als voor de reiziger voordelig. Zij zeggen hierover het volgende: ‘

”Reisorganisaties hebben nu te maken met annulering op grote schaal, terwijl zij voor deze reizen al verschillende betalingen hebben gedaan aan bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen en hotels. En omdat er nu weinig tot geen boekingen gemaakt worden, raken reisorganisaties snel door hun middelen heen. Zou dit nog lang doorgaan, dan kunnen reisorganisaties niet meer voldoen aan de verplichtingen en zouden zij financieel onvermogen aan moeten vragen bij het garantiefonds SGR. Reisorganisaties geven daarom in plaats van geld, de coronavoucher mét SGR-garantie uit. Zo blijft de organisatie bestaan en kan jij met de voucher later een nieuwe vakantie boeken.”

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat: “Ik roep consumenten daarom op om de vouchers te accepteren die reisorganisaties aanbieden voor pakketreizen zoals de genoemde Corona-voucher van ANVR en SGR. Zo voorkomen we dat bedrijven en organisaties omvallen: we moeten dit met elkaar doen.”

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er niet zo’n prettig gevoel bij. Kan ik nu annuleren?

Wij begrijpen dat jij je op dit moment zorgen maakt over jouw vakantiebestemming. Als je jouw vakantie wilt annuleren wanneer je in de komende maanden op vakantie gaat en jouw reisorganisatie de reizen vooralsnog doorgaan, gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er niet zo’n prettig gevoel bij. Kan ik nu omboeken?

Ja, je kan je vakantie (vlucht + accommodatie) omboeken. Echter, hier gelden dan wel de reguliere omboekingsvoorwaarden.

Op bestemming

Ik zit nog op mijn vakantiebestemming. Mijn accommodatie/het luchtruim gaat sluiten. Wat gaat er nu gebeuren?

Onze reisadviseurs doen er alles aan om alle reizigers weg te krijgen op de vakantiebestemming. Momenteel hebben we contact met airlines en met andere reisorganisaties hierover. Zodra we meer nieuws voor je hebben, nemen wij persoonlijk contact met je op per telefoon of mail. Zorg dus alstublieft dat je goed bereikbaar bent. Ben je gestrand registreer je dan ook via https://www.bijzonderebijstandbuitenland.nl/

Wat gebeurt er als ik op vakantie ben, en de situatie aldaar snel verandert?

Je kunt dan het beste contact opnemen met de reisleiding van de touroperator. In het geval er geen reisleiding ter plaatse is, neem dan contact op met jouw reisadviseur

Ik ga na 17 april naar Turkije, is het luchtruim dan nog dicht?

Op dit moment is alleen bekend dat het luchtruim na 17 april weer toegankelijk is voor passagiersvluchten van en naar Nederland. Maar ook hiervoor geldt: de situatie is afhankelijk van de actuele situatie op dat moment. Zodra er iets verandert, stellen we je uiteraard op de hoogte.

Ik ga tussen 1 april en 30 april naar Griekenland. Gaat mijn vakantie nog door?

De Griekse overheid heeft besloten dat alle accommodaties, die in april open zouden gaan, dicht blijven tot en met 30 april. Alleen hotels in de steden en hotels/resorts die al open zijn zullen openblijven. Als deze maatregel jouw boeking beïnvloedt, nemen onze reisadviseurs binnenkort contact met je op.

Tot slot

Wij doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Door de snelheid van de ontwikkelingen en de verspreiding van dit virus, is het helaas niet altijd mogelijk om de meest actuele informatie te bieden. Wij hebben als doel om jou zo goed mogelijk te informeren over de veelgestelde vragen rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen over het coronavirus hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVMANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Voor vragen kun je contact opnemen met jouw persoonlijke reisadviseur. We proberen je zo spoedig mogelijk te woord te staan.